En händelse med värdefulla insikter
Det är framförallt en händelse från min tid som lärare och
handledare på en konstskola, som jag förstod att man behöver inkludera fler
delar och aspekter i handledningen för att den ska fungera effektivare och
bättre.
Jag hade flera ateljésamtal med en ambitiös och begåvad
konstnär som gjorde stora framsteg i sitt arbete, och vi hade en längre
genomgång av de senaste målningarna. Tillsammans resonerade vi oss fram till
hur konstnären skulle pröva att jobba vidare under den kommande veckan, och vi
var båda euforiska av hur fantastiskt bra det kunde bli! Vi hade noga gått
igenom allt som var bra i de tidigare målningarna, och vad som varit mindre
bra, och jag gav tips om ytterligare referenser till konstnärer som kunde inspirera
och bidra med uppslag för hur man kunde måla vidare. Tillsammans hade vi gått
igenom hur konstnären nu kunde ”trycka på gasen” och vidareutveckla och
experimentera fram ännu fler målningar, och även större målningar, i samma stil
och anda.
Inför kommande ateljésamtal var jag övertygad om att få ta del av nya spännande målningar, och att konstnären ännu en gång tagit viktiga utvecklingssteg! Istället möttes jag av en konstnär som utstrålade frustration och osäkerhet, omgiven av torra penslar och sina gamla målningar. Konstnären beskriver att det hade tagit tvärt stopp efter vårt senaste möte, och att det varit omöjligt att måla vidare. Det var något som kändes fel, något som tog emot.
Konstnären beskriver sedan en stor osäkerhet kring att ”trycka på gasen” och måla vidare på det sätt vi hade pratat om. Det var alltför expressivt, både i bildinnehållet och i arbetsprocessen, och det hade helt enkelt inte fungerat. Efter några tappra försök så var blockeringen ett faktum med osäkerhet och tvivel.
Det fick mig att inse att man som lärare och handledare inte har något val, man måste även inkludera och hantera den personliga psykologin som uppstår under arbetsprocessen. För att konstnären ska kunna ta utvecklingssteg måste man också lyssna på dessa inslag i arbetet och att förstå orsakerna bakom, för att man ska kunna hantera och lösa blockeringen. Det är ju det enda sättet att lösa situationen och få studenten att komma vidare i sitt arbete.
Jag insåg att lösningen ju inte var att på nytt upprepa den fantastiska idén och planen för arbetet, hur bra den var, och hur konstnären skulle gå till väga. Givetvis förstod konstnären allt detta lika bra som jag. Utan det var ju något helt annat som orsakade blockeringen. En viktig slutsats var att en bra idé om hur man ska jobba vidare, inte per automatik behöver betyda att det för den enskilda konstnären också är rätt idé. Hur fantastiskt bra en ny idé och en ny plan för det fortsatta arbetet än är, så spelar det ingen roll om den inte passar konstnären. Det handlar alltså inte om rätt eller fel, i termer av konstnärliga kvalitéer, utan om rätt eller fel i förhållande personen bakom konstnären. Och det gäller att också analysera om det är idén som innehåller fel och behöver justeras, eller om det är konstnären som behöver konstruktiv handledning för att klara av att omsätta idén.
Den här händelsen ser jag som starten på mitt arbete med att metodiskt och systematiskt börja utforma ett nytt sätt att handleda konstnärer på, och som nu 20 år senare har resulterat i Artistlab-modellen och Artistlab-metoden och den handledning jag bedriver inom Artistlab Academy.
Att inkludera konstnären själv och kunskaper kring den personliga psykologin kopplat till arbetsprocessen, visade sig också ge fantastiska resultat. Och att det arbetet i själva verket samtidigt ökade professionaliteten hos konstnärerna, och bidrog till enorma utvecklingssteg. Genast öppnades helt nya möjligheter att handleda konstnärer oerhört mer effektivt, konstruktivt och kreativt, och där konstnärer gjorde konkreta och mätbara resultat som inte annars varit möjliga.
Den absolut största utvecklingspotentialen ligger i att man behöver kunskaper för att bättre kunna kommunicera med sig själv och sin arbetsprocess.
Men jag vill poängtera att syftet med att flytta fokus på det här sättet, inte handlar om att man som konstnär ska bli bättre på att utveckla en känslomässig relation till sin konst. Tvärtom, det handlar om att du ska använda de här olika känslotillstånden för att istället kunna utveckla din konst mer effektivt och professionellt, baserat på erfarenheter och kunskap.
Inför kommande ateljésamtal var jag övertygad om att få ta del av nya spännande målningar, och att konstnären ännu en gång tagit viktiga utvecklingssteg! Istället möttes jag av en konstnär som utstrålade frustration och osäkerhet, omgiven av torra penslar och sina gamla målningar. Konstnären beskriver att det hade tagit tvärt stopp efter vårt senaste möte, och att det varit omöjligt att måla vidare. Det var något som kändes fel, något som tog emot.
Konstnären beskriver sedan en stor osäkerhet kring att ”trycka på gasen” och måla vidare på det sätt vi hade pratat om. Det var alltför expressivt, både i bildinnehållet och i arbetsprocessen, och det hade helt enkelt inte fungerat. Efter några tappra försök så var blockeringen ett faktum med osäkerhet och tvivel.
Det fick mig att inse att man som lärare och handledare inte har något val, man måste även inkludera och hantera den personliga psykologin som uppstår under arbetsprocessen. För att konstnären ska kunna ta utvecklingssteg måste man också lyssna på dessa inslag i arbetet och att förstå orsakerna bakom, för att man ska kunna hantera och lösa blockeringen. Det är ju det enda sättet att lösa situationen och få studenten att komma vidare i sitt arbete.
Jag insåg att lösningen ju inte var att på nytt upprepa den fantastiska idén och planen för arbetet, hur bra den var, och hur konstnären skulle gå till väga. Givetvis förstod konstnären allt detta lika bra som jag. Utan det var ju något helt annat som orsakade blockeringen. En viktig slutsats var att en bra idé om hur man ska jobba vidare, inte per automatik behöver betyda att det för den enskilda konstnären också är rätt idé. Hur fantastiskt bra en ny idé och en ny plan för det fortsatta arbetet än är, så spelar det ingen roll om den inte passar konstnären. Det handlar alltså inte om rätt eller fel, i termer av konstnärliga kvalitéer, utan om rätt eller fel i förhållande personen bakom konstnären. Och det gäller att också analysera om det är idén som innehåller fel och behöver justeras, eller om det är konstnären som behöver konstruktiv handledning för att klara av att omsätta idén.
Den här händelsen ser jag som starten på mitt arbete med att metodiskt och systematiskt börja utforma ett nytt sätt att handleda konstnärer på, och som nu 20 år senare har resulterat i Artistlab-modellen och Artistlab-metoden och den handledning jag bedriver inom Artistlab Academy.
Att inkludera konstnären själv och kunskaper kring den personliga psykologin kopplat till arbetsprocessen, visade sig också ge fantastiska resultat. Och att det arbetet i själva verket samtidigt ökade professionaliteten hos konstnärerna, och bidrog till enorma utvecklingssteg. Genast öppnades helt nya möjligheter att handleda konstnärer oerhört mer effektivt, konstruktivt och kreativt, och där konstnärer gjorde konkreta och mätbara resultat som inte annars varit möjliga.
Den absolut största utvecklingspotentialen ligger i att man behöver kunskaper för att bättre kunna kommunicera med sig själv och sin arbetsprocess.
Men jag vill poängtera att syftet med att flytta fokus på det här sättet, inte handlar om att man som konstnär ska bli bättre på att utveckla en känslomässig relation till sin konst. Tvärtom, det handlar om att du ska använda de här olika känslotillstånden för att istället kunna utveckla din konst mer effektivt och professionellt, baserat på erfarenheter och kunskap.
Med Artistlab-modellen och Artistlab-metoden blir du din egen konst-coach
Under 15 års tid har jag kontinuerligt utvecklat
Artistlab-modellen och Artistlab-metoden, så att konstnärer nu själva kan
använda dem som verktyg som gör att man kan utveckla den konstnärliga kvalitén
på sin konst, och kan hantera och lösa alla dem blockeringar och problem som
brukar uppstå i det konstnärliga arbetet. Och därmed också bli mera medvetna
och självständiga i sitt arbete.
Om du använder dig av Artistlab-modellen och Artistlab-metoden när du utvecklar ditt konstnärliga tema och din arbetsprocess, så undviker du samtidigt också att du hamnar i många av dem här problemen längre fram i ditt arbete. Men om du ändå gör det, så är det samma modell och samma metoder som du också använder dig av för att själv kunna hantera och hitta lösningar. Det gör du genom att ”felsöka” i ditt konstnärskap och se i vilka specifika delar du har brister och som orsakar problemen, och som du behöver utveckla och korrigera.
Genom den här modellen och metoderna och den kunskap som dem genererar, så kan du använda dig av alla de här tillstånden och problemen som konkreta och konstruktiva verktyg som faktiskt bidrar till att du kan utveckla din konst, och att du kan göra det ännu effektivare. Det här gör ju också att du blir mer professionell och självständig i ditt arbete, där din utveckling och hur du hanterar motgångar, redan är en integrerad del av hur du har utformat ditt arbete.
Genom Artistlab-modellen och Artistlab-metoden får du alltså kunskaper som gör att du kan börja kommunicera med alla dem här tillstånden och problemen som uppstår i din arbetsprocess, och förstå hur värdefulla dem är. Och på vilka olika sätt du kan använda dig av de som verktyg och metoder för att själv kunna hitta kreativa lösningar som utvecklar din konst, i något som du annars bara upplever som problem och personliga brister.
Så det handlar om att inkludera allt det här i ditt arbete och sluta se de här tillstånden som problem, utan som en naturlig del av det konstnärliga skapandet, och som en konstruktiv och kreativ fas som i själva verket är en förutsättning för att du ska kunna utvecklas. Där de här olika tillstånden i själva verket är helt unika och viktiga indikatorer på vad just du behöver jobba med för att kunna utveckla din konst.
Läs om våra kurser Basprogrammet - Utveckla ett eget konstnärligt tema och en egen stil, och Fortsättningskursen - Problemlösning i ditt konstnärliga arbete.
Om du använder dig av Artistlab-modellen och Artistlab-metoden när du utvecklar ditt konstnärliga tema och din arbetsprocess, så undviker du samtidigt också att du hamnar i många av dem här problemen längre fram i ditt arbete. Men om du ändå gör det, så är det samma modell och samma metoder som du också använder dig av för att själv kunna hantera och hitta lösningar. Det gör du genom att ”felsöka” i ditt konstnärskap och se i vilka specifika delar du har brister och som orsakar problemen, och som du behöver utveckla och korrigera.
Genom den här modellen och metoderna och den kunskap som dem genererar, så kan du använda dig av alla de här tillstånden och problemen som konkreta och konstruktiva verktyg som faktiskt bidrar till att du kan utveckla din konst, och att du kan göra det ännu effektivare. Det här gör ju också att du blir mer professionell och självständig i ditt arbete, där din utveckling och hur du hanterar motgångar, redan är en integrerad del av hur du har utformat ditt arbete.
Genom Artistlab-modellen och Artistlab-metoden får du alltså kunskaper som gör att du kan börja kommunicera med alla dem här tillstånden och problemen som uppstår i din arbetsprocess, och förstå hur värdefulla dem är. Och på vilka olika sätt du kan använda dig av de som verktyg och metoder för att själv kunna hitta kreativa lösningar som utvecklar din konst, i något som du annars bara upplever som problem och personliga brister.
Så det handlar om att inkludera allt det här i ditt arbete och sluta se de här tillstånden som problem, utan som en naturlig del av det konstnärliga skapandet, och som en konstruktiv och kreativ fas som i själva verket är en förutsättning för att du ska kunna utvecklas. Där de här olika tillstånden i själva verket är helt unika och viktiga indikatorer på vad just du behöver jobba med för att kunna utveckla din konst.
Läs om våra kurser Basprogrammet - Utveckla ett eget konstnärligt tema och en egen stil, och Fortsättningskursen - Problemlösning i ditt konstnärliga arbete.