Konsekvensen av kunskapsluckorna
Konsekvenserna av att man inte undervisar och handleder i dem centrala delarna av det konstnärliga arbetet som jag efterlyser här i texten, blir att många konstnärer får det väldigt svårt att kunna utveckla sin konst och sitt konstnärskap, och där man också får stora svårigheter att själv kunna hantera och lösa alla dem motgångar och problem som man ju ofta ställs inför under sitt arbete.
När jag handleder konstnärer är det väldigt tydligt att alla olika typer av problem man behöver ha hjälp med och orsakerna till att man har svårt att utveckla sin konst, aldrig beror på att man har bristande kunskaper i tekniken!
Utan det handlar alltid om att man saknar kunskaper i hur man utvecklar en fungerande och mer professionell arbetsprocess. Och att man saknar kunskaper i hur man utvecklar ett eget konstnärligt tema, och hur man definierar konstnärliga kvalitéer och originalitet inom konsten, och då framför allt inom samtidskonsten. Utan dessa kunskaper har man därför också problem med att kunna utvärdera vad som är intressant och bra i sin arbetsprocess och i dem färdiga konstverken.
Allt det här sammantaget påverkar förstås kvalitén, både på ens arbetsprocess och hur man trivs i sitt arbete, och på den konstnärliga kvalitén på de färdiga konstverken.
Ytterligare en konsekvens av att man utelämnar dem här centrala delarna i undervisningen på konstutbildningar, blir också att konsten och det konstnärliga arbetet ofta präglas av mycket som är outtalat och diffust. Där man fyller det här tomrummet och avsaknaden av kunskaper, med tysta samförstånd och där man ofta odlar en kultur av att man ska vara väldigt ödmjuk inför uppgiften att göra ”bra konst”, och där man tenderar att mystifiera det konstnärliga arbetet. Istället för att man närmar sig uppgiften med kunskaper i hur man på olika sätt kan definiera dem kvalitéer som skapar bra konst, och professionella arbetsmetoder som brukar generera bra konst.
Allt det här blir i längden för många konstnärer ganska frustrerade och skapar en massa problem, och försvårar arbetet. Där det mesta istället handlar om att man själv ska projicera in värden och kvalitéer i sin konst, som bygger på sina egna känslor och sin inspiration och positiva och konstruktiva vilja. Och det här brukar efter en tid bli ganska jobbigt för många, där ens konst också kan börja kännas lite godtycklig: ena dagen känns det fanatiskt bra för att man känner så, men dagen efter så känns allt plötsligt oerhört dåligt, eftersom man kanske börjar bli osäker på sina känslor, om ”det verkligen är så bra”. Och man har ju egentligen bara sina känslor som avgör det, inga mer konkreta och generella kriterier.
Min erfarenhet av att ha handlett väldigt många konstnärer och studerat alla de här orsakssambanden, är att det är väldigt tydligt att så gott som alla konstnärer kör fast på ungefär samma ställen och av samma orsaker. Det går att förutse vilka brister i hur man har konstruerat sitt konstnärskap som senare leder till att olika typer av problem brukar uppstå: där man exempelvis förlorar motivationen och drivkraften, eller att man hämmas av en stor osäkerhet, eller att man upplever sin konst alldeles för spretig och osammanhållen.
Det är också väldigt tydligt vad orsaken är varför många konstnärer har svårt att ta viktiga utvecklingssteg i sin konst, där man exempelvis vill höja den konstnärliga kvalitén på sin konst och att bli mera medveten och professionell.
När jag handleder konstnärer är det väldigt tydligt att alla olika typer av problem man behöver ha hjälp med och orsakerna till att man har svårt att utveckla sin konst, aldrig beror på att man har bristande kunskaper i tekniken!
Utan det handlar alltid om att man saknar kunskaper i hur man utvecklar en fungerande och mer professionell arbetsprocess. Och att man saknar kunskaper i hur man utvecklar ett eget konstnärligt tema, och hur man definierar konstnärliga kvalitéer och originalitet inom konsten, och då framför allt inom samtidskonsten. Utan dessa kunskaper har man därför också problem med att kunna utvärdera vad som är intressant och bra i sin arbetsprocess och i dem färdiga konstverken.
Allt det här sammantaget påverkar förstås kvalitén, både på ens arbetsprocess och hur man trivs i sitt arbete, och på den konstnärliga kvalitén på de färdiga konstverken.
Ytterligare en konsekvens av att man utelämnar dem här centrala delarna i undervisningen på konstutbildningar, blir också att konsten och det konstnärliga arbetet ofta präglas av mycket som är outtalat och diffust. Där man fyller det här tomrummet och avsaknaden av kunskaper, med tysta samförstånd och där man ofta odlar en kultur av att man ska vara väldigt ödmjuk inför uppgiften att göra ”bra konst”, och där man tenderar att mystifiera det konstnärliga arbetet. Istället för att man närmar sig uppgiften med kunskaper i hur man på olika sätt kan definiera dem kvalitéer som skapar bra konst, och professionella arbetsmetoder som brukar generera bra konst.
Allt det här blir i längden för många konstnärer ganska frustrerade och skapar en massa problem, och försvårar arbetet. Där det mesta istället handlar om att man själv ska projicera in värden och kvalitéer i sin konst, som bygger på sina egna känslor och sin inspiration och positiva och konstruktiva vilja. Och det här brukar efter en tid bli ganska jobbigt för många, där ens konst också kan börja kännas lite godtycklig: ena dagen känns det fanatiskt bra för att man känner så, men dagen efter så känns allt plötsligt oerhört dåligt, eftersom man kanske börjar bli osäker på sina känslor, om ”det verkligen är så bra”. Och man har ju egentligen bara sina känslor som avgör det, inga mer konkreta och generella kriterier.
Min erfarenhet av att ha handlett väldigt många konstnärer och studerat alla de här orsakssambanden, är att det är väldigt tydligt att så gott som alla konstnärer kör fast på ungefär samma ställen och av samma orsaker. Det går att förutse vilka brister i hur man har konstruerat sitt konstnärskap som senare leder till att olika typer av problem brukar uppstå: där man exempelvis förlorar motivationen och drivkraften, eller att man hämmas av en stor osäkerhet, eller att man upplever sin konst alldeles för spretig och osammanhållen.
Det är också väldigt tydligt vad orsaken är varför många konstnärer har svårt att ta viktiga utvecklingssteg i sin konst, där man exempelvis vill höja den konstnärliga kvalitén på sin konst och att bli mera medveten och professionell.
Artistlab-modellen och Artistlab-metoden
För att kunna erbjuda konstnärer handledning som ger alla dem här viktiga kunskaperna som man väldigt ofta saknar, så har jag utvecklat ArtistLab-modellen och ArtistLab-metoden.
Den helt unika modellen och metoden för hur man kan handleda konstnärer mer effektivt och konstruktivt i alla delar av arbetsprocessen, är ett resultat av alla mina erfarenheter och kunskaper av att ha handlett och undervisat konstnärer under mer än 20 års tid. Där utgångspunkten alltid har varit hur de faktiska kunskapsluckorna hos konstnärer brukar se ut, och hur konstnärerna själva formulerar sina brister och blockeringar, mål och ambitioner med sin konst. Under 15 år har jag sedan kontinuerligt gjort justeringar baserat på vad som faktiskt fungerar och ger konkreta resultat och utvecklingssteg, och baserat på nya slutsatser kring hur orsakssambanden ser ut kring vad som bidrar till utveckling och kvalité och vad som brukar stå i vägen och blockera.
Det är genom Artistlab-modellen och Artistlab-metoden som vi kan inkludera och jobba med alla delarna i det konstnärliga arbetet, och få dem att samverka med varandra mer kreativt, konstruktivt och effektivt. Där vi även flyttar fokus från tekniken och hantverket, till att också fokusera på att utveckla kvalitén på din egen arbetsprocess, eftersom det är din arbetsprocess som utgör hela grunden och förutsättningen för att du ska kunna utveckla intressant och bra konst, och för att du ska kunna trivas och känna dig motiverad i ditt arbete.
Det är också med hjälp av den här modellen och metoden som du kan utveckla ett eget konstnärligt tema och en egen stil, och där du sen med specifika arbetsmetoder kan utveckla en arbetsprocess som är effektiv och kreativ och konstruktiv, och som genererar alla dom här konstnärliga kvalitéerna, som ju faktiskt brukar vara målet med konsten.
Alla dem här nya kunskaperna gör att du som konstnär kan bli mera medveten och självständig i ditt arbete, där du själv kan lösa problem och hitta konstruktiva och kreativa vägar för hur du kan jobba vidare med din konst, och där du själv har konkreta kunskaper och kriterier för att kunna utvärdera konstnärliga kvalitéer i dina arbeten. Vilket gör dig mer självständig i ditt arbete, och inte beroende av att ”andra” hela tiden ska lösa dina problem och ge dig inspiration och motivation.
På det viset lägger du samtidigt också grunden för ett mer professionellt förhållande till din konst!
Alla konstkurser och målarkurser som Artistlab Academy erbjuder utgår från Artistlab-modellen och Artistlab-metoden. Genom att du lär dig hur du jobbar med modellen och metoden, så kommer du kunna coacha dig själv, där du själv kan hantera och lösa alla problem och motgångar som brukar uppstå i det konstnärliga arbetet, och själv kunna utveckla den konstnärliga kvalitén och professionaliteten i ditt konstnärskap.
Den helt unika modellen och metoden för hur man kan handleda konstnärer mer effektivt och konstruktivt i alla delar av arbetsprocessen, är ett resultat av alla mina erfarenheter och kunskaper av att ha handlett och undervisat konstnärer under mer än 20 års tid. Där utgångspunkten alltid har varit hur de faktiska kunskapsluckorna hos konstnärer brukar se ut, och hur konstnärerna själva formulerar sina brister och blockeringar, mål och ambitioner med sin konst. Under 15 år har jag sedan kontinuerligt gjort justeringar baserat på vad som faktiskt fungerar och ger konkreta resultat och utvecklingssteg, och baserat på nya slutsatser kring hur orsakssambanden ser ut kring vad som bidrar till utveckling och kvalité och vad som brukar stå i vägen och blockera.
Det är genom Artistlab-modellen och Artistlab-metoden som vi kan inkludera och jobba med alla delarna i det konstnärliga arbetet, och få dem att samverka med varandra mer kreativt, konstruktivt och effektivt. Där vi även flyttar fokus från tekniken och hantverket, till att också fokusera på att utveckla kvalitén på din egen arbetsprocess, eftersom det är din arbetsprocess som utgör hela grunden och förutsättningen för att du ska kunna utveckla intressant och bra konst, och för att du ska kunna trivas och känna dig motiverad i ditt arbete.
Det är också med hjälp av den här modellen och metoden som du kan utveckla ett eget konstnärligt tema och en egen stil, och där du sen med specifika arbetsmetoder kan utveckla en arbetsprocess som är effektiv och kreativ och konstruktiv, och som genererar alla dom här konstnärliga kvalitéerna, som ju faktiskt brukar vara målet med konsten.
Alla dem här nya kunskaperna gör att du som konstnär kan bli mera medveten och självständig i ditt arbete, där du själv kan lösa problem och hitta konstruktiva och kreativa vägar för hur du kan jobba vidare med din konst, och där du själv har konkreta kunskaper och kriterier för att kunna utvärdera konstnärliga kvalitéer i dina arbeten. Vilket gör dig mer självständig i ditt arbete, och inte beroende av att ”andra” hela tiden ska lösa dina problem och ge dig inspiration och motivation.
På det viset lägger du samtidigt också grunden för ett mer professionellt förhållande till din konst!
Alla konstkurser och målarkurser som Artistlab Academy erbjuder utgår från Artistlab-modellen och Artistlab-metoden. Genom att du lär dig hur du jobbar med modellen och metoden, så kommer du kunna coacha dig själv, där du själv kan hantera och lösa alla problem och motgångar som brukar uppstå i det konstnärliga arbetet, och själv kunna utveckla den konstnärliga kvalitén och professionaliteten i ditt konstnärskap.